طرح " معماری خوب "
طرح ساماندهی و ارتقاء زندگی مردم از طریق ارتقاء فضای زیست و افزایش آگاهی عمومی در زمینه معماری و شهر
Thursday, 5 August , 2021
افزونه جلالی را نصب کنید. - 27 ذو الحجة 1442
شناسه خبر : 551
  پرینتخانه » معرفی اثار معماری تاریخ انتشار : 12 آگوست 2020 - 20:46 | 380 بازدید | ارسال توسط :

اثری از تادائو آندو

کلیسای روی آب معماری اماکن مذهبی ما در دوره ی معاصر در مساجد و اماکن زیارتی، شکل می گیرد. در اکثر نقاط جهان اما در کلیسا ظهور می کند. آنچنان که در مساجدی مانند مسجد جامع اصفهان، اردستان، نائین و … معماری ما به مراتبی دست پیدا می کند و در قرن اخیر شاهد ظهور […]

اثری از تادائو آندو

کلیسای روی آب

معماری اماکن مذهبی ما در دوره ی معاصر در مساجد و اماکن زیارتی، شکل می گیرد. در اکثر نقاط جهان اما در کلیسا ظهور می کند. آنچنان که در مساجدی مانند مسجد جامع اصفهان، اردستان، نائین و … معماری ما به مراتبی دست پیدا می کند و در قرن اخیر شاهد ظهور معماری متفاوت مساجد هستیم، کلیسا ها از معماری کلاسیک گرفته می شوند و به دست جریان مدرن و پست مدرن از فضاهای با ارتفاع بسیار و جزئیات بالا به بنایی شاید در یک طبقه و بدون جزئیاتی هم برسد.اینکه در این بنا ها، معمار با اندیشه ی خود سعی در کشف فضای مطلوب داشته باشد، ورای تحقق نیست و بناهایی به وجود آمده اند که شایسته ی ستایش اند.

شاید بتوان گفت اماکن مذهبی باید ویژگی هایی داشته باشند که ما را به مبعود نزدیکتر کنند. از این دست آثار در تاریخ معماری ایران هم بسیار خواهیم یافت. اگر تجربه ی این را داشته باشید که با ورود به یک مکان احساس متفاوتی را تجربه نموده اید، این مطلب را درک خواهید کرد. شاید هم فرصتی برایتان پیش آید که به اثر تادائو آندو در هوکایدو ژاپن سفر کنید و با حضور در این اثر با معماری آن آشنایی یابید.

کلیسای روی آب آندو، ما را با شگفتی اش به سوی خود جذب می کند، حتی اگر انسان مذهبی نباشیم، با شنیدن نام کلیسا برای دیدن آن از نزدیک، پیش خواهی رفت. آشنایی با این اثر ما را مشتاق تر و شیفتگی به آثار آندو را بیشتر خواهد کرد. در طراحی کلیسا، با نزدیک شدن به سایت پروژه و قرار گرفتن در میان تپه ها و درختان، حس خوب همیشگی طبیعت شما را تحت تاثیر مطلوب خود قرار می دهد، روشن است که آندو سعی در روبرویی ما با طبیعت دارد. اما کلیسای روی آب مانند کلیساهای سر به آسمان گذاشته ی معمول شما را با عظمت خود غافلگیر نمی کند، بلکه با طی مسیر از میان طبیعت بکر آنجا، به پیوند میان انسان و طبیعت، اعتقاد بسیار دارد.

در هنگام وارد شدن به محوطه ی کلیسا، با قدم برداشتن در طول حصاری که به دور کلیسا جای گرفته است، مسیری غیر مستقیم برای ورود در نظر می گیرد و آندو ما را با عمق معماری اش روبرو می کند. در مقابل بنا، با بالا بردن شخص از طریق پله ها و قرار گرفتن در حصار شیشه ای مزین به صلیب های عظیم، او را از طریق راه پله ی مارپیچ محصور در دیواره ی بتنی به فضای عبادت کلیسا میرساند و با منظره ای روی آب که در انتهایش درختان بلند قد روییده اند، روبرو می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جبهه ی تماما شیشه ای که با تقسیماتی به شکل صلیب درمیاید، شباهت به نمادی که باور یا ایمان را به دعوت شدگان کلیسا، منتقل می کند و در مجسمه ی بزرگی بر روی جریان آب و در مقابل حضار، می ایستد، صلیب بزرگی که در میان آب های منتهی به رودخانه، قرار گرفته است.

 

 

جداره ی شیشه ای فضای اصلی، با گشوده شدن و کنار رفتن، ارتباط بی واسطه ای را سبب می شود که از ویژگی های اساسی کارهای آندو است تا با ارتباط بین انسان و طبیعت، او را به سمت آرامش مورد نیازش هدایت کند.

 

کلیسا که نه تماما اما بخشی از آن که بر روی آب دیده می شود، و تماشای صلیب میان آب ها، پاسخی به نیاز شخص حاضر در کلیسای آندو است و او را به آرامش مورد توجه آندو نزدیک تر می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در واقع، آندو، انتظار ما برای تزئینات بسیار کلیسا را، به فراموشی می سپارد و در نهایت سادگی بدون جزئیات، با انتخاب دیوار های بتن خام، و قاب زیبای طبیعت روی آب، سکوت طبیعت را در فاصله ای از شهر، برمی گزیند تا در مقابل پرسش و یا نیازی که ما را بدانجا هدایت کرده است دارد، پاسخی ارائه دهد.

 

https://www.youtube.com/watch?v=iw_p8ct-KeA

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.