طرح " معماری خوب "
طرح ساماندهی و ارتقاء زندگی مردم از طریق ارتقاء فضای زیست و افزایش آگاهی عمومی در زمینه معماری و شهر
Sunday, 17 October , 2021
افزونه جلالی را نصب کنید. - 11 ربيع أول 1443
شناسه خبر : 428
  پرینتخانه » شهر و سلامت تاریخ انتشار : 06 آگوست 2020 - 23:32 | 415 بازدید | ارسال توسط :

جایگاه دوچرخه در شهر

امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران تسلط بی‌امان خودرو بر خیابان‌های شهر است. آن‌ها نه تنها زیبایی و جذابیت بصری شهرها را مخدوش کرده‌اند، بلکه هرگونه صوت دل‌انگیز و گوش‌نواز را از متن زندگی شهری پاک کرده و گوش‌هایمان را به شنیدن صدای موتور، بوق و اگزوزهایشان دعوت می‌کنند. آنچه […]

جایگاه دوچرخه در شهر

امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران تسلط بی‌امان خودرو بر خیابان‌های شهر است. آن‌ها نه تنها زیبایی و جذابیت بصری شهرها را مخدوش کرده‌اند، بلکه هرگونه صوت دل‌انگیز و گوش‌نواز را از متن زندگی شهری پاک کرده و گوش‌هایمان را به شنیدن صدای موتور، بوق و اگزوزهایشان دعوت می‌کنند. آنچه مسلم است، تبعات ناشی از این تسلط بی‌رویه مستقیماً سلامت جسم و روان شهروندان را تحت تأثیر قرار داده و به‌مرور، آسایش و آرامش را از چهره شهرهایمان پاک می‌کنند.

در چنین شرایطی فرهنگ‌سازی و استفاده روزافزون از دوچرخه، راه نجات از هیولایی به نام اتومبیل و تبعات جبران‌ناپذیر آن است؛ اما ماجرا به همین سادگی نیست و با چند شعار و تبلیغ ختم به خیر نمی‌شود. چه کسی یارای مقابله با غولی به نام سرمایه‌داری را دارد؟ چگونه می‌توان صاحبان سرمایه که از تزریق اتومبیل به شهر سود فراوان می‌برند را به سود کم حاصل از تزریق دوچرخه به شهر راضی کرد؟

در چنین شرایطی این ما (شهروندان) هستیم که به همراه دوچرخه‌هایمان باید به متن زندگی شهری بیاییم و هرچند کوچک گامی در راستای ارتقاء کیفیت زندگی شهری برداریم.

از طرف دیگر، تحقق دوچرخه‌سواری در شهر نیازمند زیرساخت‌ها و طراحی مسیرهای مناسب و امن برای دوچرخه‌سواران در تمامی مناطق شهری است تا دیگر شاهد اتفاقات تلخی همچون مرگ ونوس زرین خاک بانوی رکاب‌زن عضو هیئت دوچرخه‌سواری تهران که صبح روز چهارشنبه ۱۴ خردادماه ۱۳۹۸ براثر تصادف با اتومبیل درگذشت نباشیم.

در اکثر شهرها و همچنین تهران مناطق و مسیرهای مجهز به خط ویژه و ایمن دوچرخه وجود دارد که نیازمند گسترش و پیوند با مناطق دیگر است تا رغبت عمومی به سمت استفاده از این وسیله نقلیه افزایش یابد؛ و باز هم این به‌تنهایی کافی نیست. فرهنگ‌سازی و گوشزد کردن نکات امنیتی، استفاده از علائم هشداردهنده و تفکیک خطوط دوچرخه‌سواری از سواره از دیگر نکاتی هستند که دوچرخه‌سواری ایمن را در شهر میسر می‌سازند و چهره‌ای شاداب به شهرهایمان می‌دهند.

خبر خوب اینکه شهرداری تهران به‌تازگی و با چند راهکار ساده تجهیز مسیر دوچرخه‌سواری رنگ و رو رفته کریمخان را انجام داده و آن را آماده استفاده کاربران و رکاب‌زنان شهر تهران کرده است. به امید اینکه این اقدام در تمامی مناطق شهر تهران به‌ویژه در مرکز شهر اجرا شود و زیرساخت‌های لازم برای رکاب زدن در محیطی امن و شهری پاک فراهم شود.

و در انتها چند جمله از کتاب «شهرها و امپراتوری دوچرخه‌ها» نوشته محمد نظرپور که توصیف زیبایی از رابطه شهر و دوچرخه‌سواری ارائه کرده است را می‌خوانیم:

«ما دوچرخه‌سواران شهر خودمان را با خیابان‌ها، میدان‌ها و کوچه پس کوچه‌هایی که خودمان برگزیده‌ایم می‌سازیم. ما هستیم که بهترین فضاها را جدا می‌کنیم و سپس در آن‌ها جاری می‌شویم. همه ما اهلی کردن خیابان را در دستور کار قرار داده‌ایم فرآیندی که از رکاب زنی در خیابان آغاز می‌شود با معاشرت و دلدادگی به آن پیش می‌رود و درنهایت با دل‌بستگی ما به خیابان پایان می‌یابد. دوچرخه همه آن چیزی است که خیابان را برای ما اهلی می‌کند. دوچرخه‌ها رابطه ما با شهرمان را می‌سازند، لایه‌های پنهان آن را برایمان عیان می‌کنند و ما را با شهرمان آشتی می‌دهند.»

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.