طرح " معماری خوب "
طرح ساماندهی و ارتقاء زندگی مردم از طریق ارتقاء فضای زیست و افزایش آگاهی عمومی در زمینه معماری و شهر
Sunday, 17 October , 2021
افزونه جلالی را نصب کنید. - 11 ربيع أول 1443
شناسه خبر : 352
  پرینتخانه » معماری تاریخ انتشار : 19 جولای 2020 - 23:00 | 1298 بازدید | ارسال توسط :

معماری در سینما

  نمود هنر اول در هنر آخر، بین آثار سینمایی هستند فیلم های بسیار بلند پروازانه ای که بین معماران توجه ویژه ای به آنها شده است در طول تاریخ سینما فیلم های بسیاری در از هنر اول بهره برده اند اما آن دسته که جای خود را در بین مخاطب  دیدگاه معمارانه تری نسبت […]

معماری در سینما

 

نمود هنر اول در هنر آخر، بین آثار سینمایی هستند فیلم های بسیار بلند پروازانه ای که بین معماران توجه ویژه ای به آنها شده است در طول تاریخ سینما فیلم های بسیاری در از هنر اول بهره برده اند اما آن دسته که جای خود را در بین مخاطب  دیدگاه معمارانه تری نسبت به موضوع معماری دارد و بعد تخیلی معماری را بیان می کند برخی از این آثار که بیشترین بازدید را داشته اند عبارات اند از:مترو پلیس 1927

مترو پلیس یا کلانشهر به کارگردانی (فریتز لنگ)در سال 1927 یک دیستوپیا است. فیلم آلمانی که پایه و اساس سینمای علمی تخیلی را تشکیل می دهد یکی از گرانترین فیلم های خاموش دوره خود است. این فیلم توصیفی از یک شهر دیستوپی است که از سه لایه تشکیل شده است. لایه اول به عنوان کارگرانی که دارای حقوق اجتماعی نیستند و با ماشین آلات زندگی می کنند ، مرحله دوم دستگاه هایی است که کارگران را اداره می کنند و لایه سوم طبقه حاکم است که با استفاده از دو لایه دیگر زندگی راحت تری را تجربه می کنند. این شهر دیستوپی که در مقایسه با دوره خود کاملاً متفاوت و آینده نگر است ، نقش مهمی در شکل گیری ساختار اجتماعی دارد. این فیلم با تکنیک های سینمایی مورد استفاده ، در تاریخ سینما جایگاه مهمی دارد. دکور ، کارگردانی و دستاوردهای بازیگری مورد استفاده از عواملی است که باعث تقویت این مکان شده است.

Fountainhead (1949)

چشمه یا منبع

The Fountainhead یک فیلم آمریکایی است که بر اساس رمان آنین رند ساخته شده است. این فیلم به کارگردانی کینگ ویدور در سال 1949 و سناریوی آن دوباره توسط عین رند نوشته شده است. شخصیت اصلی فیلم یک معمار است و کارگردان تمام تلاش خود را کرد تا جایگاه معماران در جامعه را نشان دهد. این فیلم صحنه های بسیاری از معماری مدرن دارد. عین رند هنگام خلق شخصیت Roark تحت تأثیر معمار فرانک لوید رایت قرار گرفت. فرانک لوید رایت به خاطر ساختمانهای خود مانند خانه آبشار (1936) و آپارتمان جانسون وکس (1936-39) مشهور بود.

Mon Oncle

دوشنبه 1958

Mon Oncle ، یک انتقاد از مدرنیسم یک کمدی مشترک تولید فرانسوی و ایتالیایی به کارگردانی ژاک تاتی در سال 1958 بود. تاتی برای دومین بار شخصیت ویژه ای به نام Monsieur Hulot بازی می کرد که مترادف با این کمدی طنز بود. در فیلم ، تاتی مقایسه بین حومه های جدید و ساختمان های قدیمی قدیمی جذاب و تضاد بین سبک زندگی ایجاد شده توسط ارزش های سنتی و پیچیدگی جامعه مصرف کننده را انجام می دهد. تاتی از شیوه زندگی آمریکایی که پس از جنگ جهانی دوم در فرانسه آغاز شده و تخریب معماری سنتی و جایگزینی ساختمانهای مدرن سرد و تغییر شیوه زندگی ، انتقاد می کند. تأثیر مدرنیسم بر جامعه ، خانواده و فرد موضوع اصلی فیلم است.

Gallery of Venice Biennale 2014: French Pavilion to Debate ...

Play time 1967

زمان پخش (1967)

زمان پخش به کارگردانی کارگردان فرانسوی ژاک تاتی در سال 1967 ، به تخریب معماری سنتی و همچنین ساختمانهای فوق مدرن ، شهرنشینی مصنوعی و دنیای تجارت که مانند یک فیلم قبلی این کارگردان وارد نظم مکانیکی شده است ، می پردازد. در فیلم خود ، تاتی علاقه و تمدن غربی را به علاقه به اشیاء مصرفی ، مفهوم مصرف آمریکایی ، جو استرس زا در جامعه مدرن ، روابط سطحی بین طبقات مختلف جامعه فرانسه ، چهره سرد و بی فایده از فناوری عصر فضا بررسی می کند. موسیو هالوت که یکی از شناخته شده ترین شخصیت های تاریخ سینما با کت ، چتر و لوله بازی شده توسط تاتی است ، نقش اصلی این فیلم را بر عهده دارد. Monsieur Hulot کاملاً مقاومت می کند و در برابر تحولات آشفته شهری مقاومت می کند و واکنش خود را با هرج و مرج که به طور معمول با دست و پا چلفتی بوجود آمده آشکار می کند.

Playtime (Jacques Tati, 1967) • Senses of Cinema

Blade Runner (1982)

Blade Runner فیلمی علمی تخیلی ساخته آمریکایی است که در سال 1982 توسط ریدلی اسکات کارگردانی شده است. بلید رانر ، در دوره ای دور از سالی که آن را گرفته بود ، در سال 2019 در لس آنجلس بود در زمانی که دنیا به یک زیستگاه دیستوپی تبدیل شد. لس آنجلس در این فیلم به عنوان یک شهر متراکم نمایش داده می شود. تولیدکنندگان غول پیکر مانند Tyrell همان روبات های Replicant را تولید می کنند که از نظر بیرونی به عنوان انسان دیده می شوند. این روبات ها که برای حل کارهای خطرناک و غیرقانونی کلنی های فرازمینی استفاده می شوند توسط افسران ویژه پلیس به نام های Blade Runners اسیر می شوند. در این فیلم با بازتابی از چشم یک مأمور روبرو در شهر آغاز شد ، اگر اهرام غول پیکر را دور از ذهن خود نکشید ، یک شهر صنعتی ویران شده ارائه می شود. ساختمانها و اشیاء قدیمی جایگزین محصولات فناوری جدید نمی شوند ، همه چیز جدید بر روی قدیمی ساخته شده است ، بنابراین در واقع همه چیز انباشته شده است.

این تصمیم طراحی ، شهر را واقعی تر از هر پیش بینی دیگری که تاکنون ساخته شده است. اسپینرها که شبیه به ماشینهای پرواز هستند ، در ایجاد شهری که در سطوح مختلف زندگی می کند پیشگام بودند و باعث ارتباط روابط سطوح بالای شهر با خیابان شدند. Tyrell ، که صاحب شرکتی است که تولید کننده همانند سازی می کند ، به رنگ طلای است. او در خانه گوتیک خود در بالای یک هرم غول پیکر که نماد قدرت است زندگی می کند. بازیگر اصلی فیلم ، Blade Runner Deckard ، در یک آپارتمان بسیار متوسط ​​زندگی می کند. این فضا با سقف مسطح و دیوارهای پوشیده از کاشی های بتونی با الگوی امداد ، خانه فرانک لوید رایت ، خانه انیستون-بروون در دهه 1920 است. این فیلم که یکی از شاهکارهای ریدلی اسکات است که استاد ژانر علمی تخیلی است علاوه بر اینکه یکی از پیشروهای ژانر فیلم دیستوپیک محسوب می شود ، یکی از مهمترین نمونه های داستان علمی تخیلی محسوب می شود.

Flashback review: Blade Runner: The Final Cut

The Belly of an Architect (1987)

شکم یک معمار (1987)

The Belly of a Architect در سال 1987 توسط پیتر گریناوی ساخته و کارگردانی شده است. این فیلم درباره رویدادهایی است که با ورود یک معمار آمریکایی به ایتالیا آغاز شد. معمار آمریکایی Stourley Kracklite نظارت بر نمایشگاهی در معمار فرانسوی قرن 18th Etienne-Louis Boullee در رم ، جایی که به همراه همسر جوان خود لوئیزا آمد. این فیلم که با تصاویر متقارن محکم بافته شده است ، موضوع را از یک جسم بسیار غیرمعمول گرفته می کند: شکم شکم بیمار و همسر باردار است. در فیلم ، این فرم های دور به ساختارهای جهانی طراحی شده توسط بوللی اشاره دارد که نتوانسته اند اکثر پروژه های خیالی خود را تحقق بخشند.

The Belly of an Architect (1987) - Photo Gallery - IMDb

Inception 2010

شروع (2010)

Inception فیلمی علمی تخیلی ایالات متحده است که توسط کریستوفر نولان کارگردانی و ساخته شده است. در فیلم ، کریستوفر نولان فقط معماری را به عنوان یک موضوع اصلی تبدیل نمی کند. کل داستان بسته به توانایی معماران در طراحی ساختمان ها ، محلات و شهرها در رویاهای افراد دیگر توسعه می یابد. دام کاب یک سارق با استعداد است و ماموریت او این است که با فرو رفتن به اعماق ناخودآگاه ، با ارزش ترین اسرار را به سرقت ببرد در حالی که در آسیب پذیرترین لحظه ذهن خواب می بیند. وقتی کاب می گوید ، “همیشه خواب فضاهای جدید” به معمار جوان آریادنه ، کاب دلیل این مسئله را برای ما می دهد تا با کنجکاوی به دنیاهای اختراع شده نگاه کنیم. در همان صحنه ، ناخودآگاه آریادنه برخی از پاریس را به طرز وحشیانه ای بر روی خودش می کشد. از این نقطه به بعد ، مجموعه های معماری به طور فزاینده ای آشنا می شوند.

Water, Christopher Nolan, Glass, Inception, Beginning - Inception ...

Blade Runner 2049 (2017)

Blade Runner 2049 ، فیلم علمی تخیلی ساخته آمریکایی به کارگردانی دنیس ویلنو و به نویسندگی همپتون فانچر و مایکل گرین در سال 2017. جهان Blade Runner 2049 که در یک فضای پسا آخرالزمانی اتفاق می افتد و حامل روایتی از جنس دایستوپی است با الهام از یک وحشیگری طراحی شده است معماری. وحشیگری یکی از برجسته ترین روندهای معماری قرن بیستم است.

Is the architecture in 'Blade Runner 2049' really Brutalist ...
نویسنده : امیر ملکشاهی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.