طرح " معماری خوب "
طرح ساماندهی و ارتقاء زندگی مردم از طریق ارتقاء فضای زیست و افزایش آگاهی عمومی در زمینه معماری و شهر
Sunday, 17 October , 2021
افزونه جلالی را نصب کنید. - 11 ربيع أول 1443
شناسه خبر : 386
  پرینتخانه » اتوپیا تاریخ انتشار : 03 آگوست 2020 - 23:04 | 349 بازدید | ارسال توسط :
اتوپیا شهر خیالی

مقدمه ای بر نا کجا آباد

توپیا، ناکجا آباد یا آرمان شهر از نگاه سقراط آغاز و در نوشته های مقالات جمهوری نقش پررنگی را بازی می کند که به تفضیل درباره آن افلاطون به شاگردان و هم بحث هایش به مباحثه می پردازد از باب عدالت شروع و در باب تناسخ و چرخه مجدد حیات به پایان می رسد در این میان به فرازهایی چون تربیت مردم ، تربیت بدنی، آزمون ها، ارزش ها و احترام ها، شناخت زندگی، وظایف مردم، عدل و ظلم در جامعه و سپس فرد، زنان و کودکان، جنگ،  زمام داری، تفاوت بین عقیده و دانش، فیلسوف کیست، نقش فیلسوف در جامعه، نیک چیست، مثال های خط و غار در مجموعه جمهوری، شرح مقدمات دانش، انواع حکومت، نفی و نقد بر شعر و شاعر(  خیال بافی) و بلاخره روح و تناسخ صحبت به میان آمده است
مقدمه ای بر نا کجا آباد

 


ناکجا آباد کلمه ای است که مرا همیشه به زندگی یک فرد متصل می کند، این مقدمه البته داستان زندگی او نیست اما بی شباهت به زندگی هم نیست، شرح اش را با اشارات مختصری در ادامه خواهم رسید؛ اتوپیا، ناکجا آباد یا آرمان شهر از نگاه سقراط آغاز و در نوشته های مقالات جمهوری نقش پررنگی را بازی می کند که به تفضیل درباره آن افلاطون به شاگردان و هم بحث هایش به مباحثه می پردازد از باب عدالت شروع و در باب تناسخ و چرخه مجدد حیات به پایان می رسد در این میان به فرازهایی چون تربیت مردم ، تربیت بدنی، آزمون ها، ارزش ها و احترام ها، شناخت زندگی، وظایف مردم، عدل و ظلم در جامعه و سپس فرد، زنان و کودکان، جنگ،  زمام داری، تفاوت بین عقیده و دانش، فیلسوف کیست، نقش فیلسوف در جامعه، نیک چیست، مثال های خط و غار در مجموعه جمهوری، شرح مقدمات دانش، انواع حکومت، نفی و نقد بر شعر و شاعر(  خیال بافی) و بلاخره روح و تناسخ صحبت به میان آمده است. هر چند این مجموعه چند جلدی با قدمتی بیش از 2500 سال اثری ارزشمند از این فیلسوف بوده اما مجموعه های پس از این نیز به نگارش در آورده که برخی از عقایده مطرح در همین کتاب را نقض کرده است و همین امر معید آن است که این فرد همواره در سلوکی بی آمان برای دستیابی به حقیقت بوده است.

 

به هر حال این کتاب در بخش هایی بسط مبسوطی به کار بسته است و مثال های روشنی از ناکجا آباد بین شاگرد و استاد و بعد بین هم بحث ها می دهد زمانی که شرح خروج از غار را تصور می کنیم و دنیایی را تصور می کنیم که کمتر می شناسیم خود یک کشو عظیم در خیالمان رخ داده است و بعد پی به وظایف خود می بریم هر چند با ماندن در آن آگاهی راضی تریم تا تلاش برای آگاهی افراد در غار مانده، و یا زمانی که عدالت را معنا می کند و ادارک روشنی از عدالت اجتماعی مطرح می کند که بعد ها با توجه به کش مکش های داخلی انگلستان فرد مذهبی به نام تاماس مور را به شوق وا می دارد تا درباره utopia  یا همان آرمان شهر در قرن شانزده میلادی بنویسد جالب است بدانید که آن زمان در جامعه انگلستان راهزنی کاری مرسوم و معمول بود و مور با الهام از افلاطون شروع به بیان این آرمان شهر کرد، شرحی از نظام حاکم و شهرهای بیست و چهار گانه و سپس از آن نظام اجتماعی که مخالف وضع موجود در آن روزگار که بیشتر به Distopia خراب آباد می مانست می پردازد و در کمال صور تصورات خود را از شهرها و خانه ها بیان می دارد و ایده های انقلابی را مطرح می کند که همچنان برخی از آن ها انقلابی به نظر می رسند مانند توضیع پول بین زندگان جامعه بدون داشتن کار که چند باری به ورطه آزمایش گذاشته شده است که شرح آن در کتاب آرمان شهری برای واقع گراها به قلم روتگر برگمن بیان شده است .

البته در پیش از آن نیز از اگوستین در قرن چهار میلادی ایده شهر خدا را مطرح کرد و در آن به تفضیل در مورد بیان شهر خدا که درآسمان است می پردازد و شهر های زمینی را تنها در صورتی که به شکل غایی آن نزیدک شوند خوب می پندارد و در فلاسفه ایرانی و اسلامی نیز این مفهوم در آرای ابو نصر فارابی به شکلی کلی و با بیان اجمالی در خصوص مدینه فاضله و مفهوم عدالت در آن با این تفاوت که در این جا روحانیون جایگاهی والا تر را دارا هستند بر می خوریم و به سه عالم یا جهان شهر اشاره دارد که به ترتیب صغری، وسطا و عظمی اشاره می کند و زمام آن را در اختیار پیامبر و پس از آن اشخاصی مانند پیامبر و پس از آن فقها می سپارد، اشخاصی دیگری چون ویل دورانت در «لذات فلسفه»، اتین کابه در «سفر به ایکاری»، ارسطو در «سیاست»، خواجه‌نصیر طوسی در «اخلاق‌الملوک»، کامپلانلا در «شهر خورشید»، فرانسیس بیکن در «ارغنون جدید» و «آتلانتیس نو» و فلاسفه‌ی دیگری چون کانت، هگل، راسل از افرادی هستند که تلاش نمودند شاخصه‌هایی را برای مدینه‌ی فاضله‌ی مطلوب بشریت ترسیم نمایند.

تصور کنید ناکجا آباد آرمانی باشد که شخصی به دیگری داده است که هدف غایی به اشخاص می دهد و می تواند محرکی باشد برای کارهای که یا ضروری است یا صرفا برای بیان نوعی دیدگاهی تازه است برای روشن کردن جهان اطراف، جهان ما هیچ گاه خالی از آرمان خواهی نبوده و نخواهد بود روایت ابتدایی نیز همان آرمان را برای من تدایی می کند روایت شخصی که ناکجا آباد را باور کرد و با آن عمری زندگی کرد پیرزن عمری به باور آن روزگار خود به دیده تمسخر می خندید ولی ناراضی هم از این که به دست آورده بود نبود هر چند ما هیچ گاه به آرمانی که در ذهن داریم به طور کامل نمی رسیم اما همیشه در راهیم برای آرمانی دیگر.

منابع:

https://arashshamsi.ir/index.php/2018/12/17/platos-republic/

http://pajoohe.ir/اتوپیا-Utopia__a-36862.aspx

https://www.magiran.com/article/1937792

 

نویسنده : امیر ملکشاهی | منبع خبر : epublic/ http://pajoohe.ir/اتوپیا-Utopia__a-36862.aspx https://www.magiran.com/article/1937792
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.